Rengetegszer felmerül a kérdés “Miért kell nekem azért fizetni a Facebooknak, hogy a már nehezen, akár pénzért megszerzett Facebook oldal kedvelőimhez eljuttassak egy bejegyzést?”

Nos, mondhatnánk, hogy a kérdés jogos, hiszen még Schobert Norbert vállalkozó guru is feltette azt M. Zuckerberg nagytiszteletűnek.Mai napig ugyan kérdéses szándékkal, hiszen nehéz elhinni, hogy egy ekkora vállalkozás mögött ne álljon egy olyan marketinges apparátus, akik erre a kérdésre pontosan tudnák a választ és ne súgnák meg Norbinak, hogy ne tegyen fel buta kérdéseket Zuckerberg bácsinak.

Facebook hirdetés, új egyensúly a Facebook tartalom megjelenítésben

De miért is olyan buta ez a kérdés?  A Facebook pénzből él, ahogyan a Google is, azonban mindkét internet-mágnás az ún. indirekt modelleket követi, vagyis rengeteg szolgáltatást nyújtanak ingyen elsősorban a hétköznapi felhasználók számára, ezeknek a fenntartási, fejlesztési költségeit pedig a hirdetési partnereken hozzák vissza, busásan persze. A felhasználóktól nem kérnek mást, minthogy adjanak meg minél több adatot magukról, alapértelmezés szerint publikusan, így azokat a hirdető partnerek felé gyűjtött adatokként kiadhatják, melyeket a hirdető partnerek így felhasználhatnak hirdetéseik direkt célzásához.

Baló György műsorában egy kiváló – az alapvető fogalmakat is tisztázó – beszélgetést láthattunk nemrégiben a témáról, elsősorban a Google monopol helyzetét elemezték, megdöbbentő adatokkal alátámasztva. A beszélgetés elsősorban az Európai Unió tervezett és folyamatban lévő, a Google egyes iparágakon belül kialakult monopóliumának megtörésére tett próbálkozásairól szól, azonban jól megmagyaráznak néhány az internet felhasználók számára fontos és alapvető jogi kérdést is a beszélgetés során.

Én személy szerint nem bánom egyébként, hogy efelé tart a világ, elég technokrata gondolkodású vagyok, cseppet sem bánom, hogy tudnak rólam bizonyos dolgokat ezek az oldalak. Ijesztőnek tűnik persze, hogy tudják, mi érdekel, mire keresek rá, milyen videókat, fotókat nézek meg, mit szeretek enni-inni, venni-vinni, de nem bánom, hogy emiatt célzott hirdetéseket kapok az arcomba, és nem kell pelenka vagy macskaeledel reklámokat néznem, mint a TV-ben, ahol ömlesztve próbálnak minden réteget különösebb célzás nélkül elérni. Lehet ez részben szakmai ártalom is, talán már korosztályos dologról is lehet szó, mindenesetre ésszerűbbnek tartom ezeket a reklámokat szűrten, csak a potenciális célközönséghez eljuttatni, ezáltal nem untatva azokat, akiket cseppet sem érdekel vagy érdekelhet még középtávon sem egy termék(típus) vagy szolgáltatás.

Akit egyébként mégis zavar ez a fajta privát szférájuk megsértése, rengeteg lehetőség van mind a Google-fiókban, mind a Facebook beállításaiban kikapcsolni ezeket az adatküldéseket.

Visszakanyarodva az eredeti hipotézishez, nem vitás, hogy a Facebook hirdetőin “csattan az ostor”, vagyis nyilván ők kell, hogy megfizessék az összes ingyenesen nyújtott szolgáltatás árát is. Ezért a Facebook is folyamatosan fejleszt, egyre szorosabbra húzza azt a bizonyos gatyamadzagot, és leszűkíti az ingyenesen szolgáltatott funkcióit a céges oldalak felé. Ez nem fair természetesen, hiszen meglehetősen sokat kell már fizetni, főleg ha a cég a like-okat is fizetősen gyűjti, majd ismét fizet azért, hogy elérje kedvelőit bejegyzéseivel – ennek ellenére a Facebook hirdetések még mindig lényegesebb kattintási / konverziós költséggel járnak, mint a Google hirdetések.

Máskülönben pedig, semmi sem kötelező és nem is szabad túl komolyan venni a Facebook erejét sem. Vannak más hirdetési lehetőségek, megfontolandó, hogy kinek mi éri meg. Van olyan ügyfelünk, akinek a Facebook hirdetések sokkal magasabb konverziót hoznak, mint a Google Adwords hirdetései, másnak egy hírlevél kampány hatékonyabb, vagy éppen a Google Display hirdetései.

A Facebook legújabb algoritmus módosítása szerint a hírfolyamban ismét egy kicsit más sorrendben kerülnek elő majd a tartalmak,  az ismerőseink által kedvelt, vagy hozzászólt tartalmak háttérbe kerülnek, míg a közvetlenül feltöltött, megosztott tartalmak, fotók, videók, linkek, státusz frissítések mind az ismerősöktől, mind a kedvelt oldalaktól fentebb sorolódnak.  Céges bejegyzések esetén – a Facebook szerint – a célközönség összetétele, és a bejegyzések sűrűsége meghatározó lesz a rangsorolásnál, és akár hátrányosan is érintheti az oldalakat, persze a folyamatosan friss, releváns tartalmakat megosztó oldalak esetében akár jól is elsülhet a dolog. Nos, meglátjuk.

Facebook felhasználóbarát bejegyzések, új Facebook algoritmus

Addig is ajánlom mindenkinek, hogy állítsátok be a követést is azoknál a kedvelt oldalaknál, akiknek tényleg nem szeretnétek lemaradni a híreiről. Céges oldal szempontból pedig csak azt tanácsolhatom, nem szabad beszűkülten gondolkodni, nyitottnak kell maradni az új lehetőségekre, nem szabad csak egyféle hirdetéssel próbálkozni, keresni kell a számunkra legmegfelelőbbet, amivel a legjobb megtérülést érhetjük el a legalacsonyabb befektetéssel. Ehhez persze nem árt egy jó szakembert is felkérni, hiszen az asztalt sem állunk neki magunk kifaragni, ha valami igazán szépet és nem kacskalábút szeretnénk az ebédlőbe tenni.

Forrás: www.sosmarketing.hu